вівторок, 14 лютого 2017 р.

Інтегрований урок "Україна - мій дім"

Конспект інтегрованого уроку «Україна – мій дім»

Зінтегровані предмети:
Ø мистецтво «Народна творчість»
Ø природознавство «Мій рідний край»

                           

Тема уроку: Народна творчість
Мета уроку:
·        ознайомити з народною творчістю в Україні (Петриківські та Опішнянські вироби), дати поняття   про рослинний та геометричний узори, вчити узгоджувати декор із   силуетною формою виробу;
·        розвивати почуття ритму, симетрії, композиційні вміння, інтерес до гончарної справи;
·        виховувати любов до рідної землі, повагу до народних традицій, праці людей.

Тема уроку: Мій рідний край
Мета уроку:
·        навчити розуміти  поняття «Батьківщина», «державні символи», «народні символи»;
·        формувати  усне мовлення учнів, уміння лаконічно висловлювати власну думку;
·        виховувати почуття патріотизму, гордості за свою Державу, бажання рости гідними громадянами України.

Формувати в учнів загальні компетентності:
·        навчати давати  визначення поняттям «батьківщина», «державні символи», «народні символи»;
·        формувати уміння дотримуватися культури мовлення під час  спілкування;
·        навчати знаходити і аналізувати потрібну інформацію, сприяти розвитку пізнавального інтересу;
·        вчити умінню працювати в групі,  виявляти ініціативу, прислухатися до думки іншого.

Навчально-методичне  забезпечення  уроку:
 карта  України,  її  символи, Конституція  України,  цитати про Батьківщину, стилізована  пташка кожній дитині на парту, дерево-оберіг, двобічний скотч, відеоролики «Я люблю свою країну Україну», пластиліновий мультфільм «Твоя країна - Україна», кросворд  про Україну, картки з написами сторінок уявної подорожі, , зразки глиняного посуду(глеки, макітри, куманці, іграшки), трафарети(заготовки посуду), фотографії та малюнки Петриківського, Опішнянського орнаментів(презентація).
 Матеріали та інструменти: гуаш, пензлі, клейонки, серветки, стаканчики-непроливайки,.

Форма проведення уроку: уявна подорож сторінками книги

План уроку:
І.  Вступна частина
ІІ. Перша сторінка «Моя країна- Україна»
ІІІ.Друга сторінка «Що я знаю про Україну»
IV. Третя сторінка «Подорож  видатними містами України: Петриківка,  
      Опішня, Сорочинський ярмарок»
V.  Четверта сторінка «Дерево мрій»
VI. Підсумок уроку
Хід уроку
І. Вступна частина уроку
- Любі гості, Вас вітаєм,
І запрошуєм ласкаво
На урок у 1 клас.

ІІ.Оголошення теми і завдань уроку
 - Сьогодні ми з вами будемо подорожувати  сторінками уявної книги під назвою «Україна – мій дім» . Кожна сторінка теж має свою назву.
 -Щоб дізнатися назву першої сторінки, пропоную розгадати кросворд:


У
К
Р
А
Ї
Н
С
Ь
К
А
Ч
у
м
а
К
и


Г
Е
Р
Б


К
А
Л
И
Н
А


К
И
Ї
В



Г
І
М
Н



П
Р
А
П
О
Р


1. Державна мова.
2. Рідне село.
3. Герб України.
4. Рослина - народний символ України.
5. Столиця України.
6. Урочиста пісня – символ України.
7. Синьо-жовтий символ України.

-         Давайте разом прочитаємо ключове слово.
-          Назва першої сторінки нашої книги «Моя країна- Україна»

ІІІ. Друга сторінка «Що я знаю про Україну»
Назву другої сторінки прикріпить на дошку … .
Дитина кріпить на дошці назву «Що я знаю про Україну»
-          .
Бесіда
Вчитель
-         Погляньте,  діти,  на  карту  України.  На  ній  позначені  кордони  української  землі,  де  з  давніх-давен  живе  наш  народ.  Простір  землі,  заселеної  українцями,  такий великий, що аби перетнути його пішки із заходу на схід, треба йти 90 днів.  Загальна  територія  займає  площу  близько  одного  мільйона  квадратних  метрів.  Тому Україна є однією з найбільших країн світу. Українців близько 50 мільйонів  людей.
Учень
Україна  –  це  велика  й  прекрасна  країна. Вона розміщена у Центральній і Східній Європі. Має 7 сусідів: на заході Україна межує з Румунією, Молдовою, Угорщиною, Словаччиною та Польщею; на півночі – з Білоруссю, на сході – з Росією.
Учень
На півдні Україна має вихід до двох морів: Чорного та Азовського. Її  найбільша  річка  Дніпро  тече  через  усю  Україну  і  впадає  у  Чорне  море. Моя Батьківщина   має  високі  Карпати  та  мальовничі  Кримські  гори. 
Учень
В лісах мешкають різні тварини. А в землі є кам’яне вугілля, залізо,  нафта, сіль. Найбільші міста України: Київ, Львів, Харків, Одеса,Дніпро.  
 Учень
Але славиться наша Батьківщина не тільки своїми містами, річками, горами,  степами  й  лісами.  Славна  вона  своїм  працьовитим,  волелюбним  народом.

Перегляд пластилінового мультфільму «Твоя країна - Україна» (2,34хв)

Фізкультхвилинка
Ми крокуємо, ми крокуємо,
Україною мандруємо. (Кроки на місці)
Україна – Батьківщина наша. (Кроки на місці)
А яка вона? (Руки в сторону)
Велика. А ще? (Згинання та розгинання рук)
Сильна. А ще? (Згинання та розгинання рук)
Мужня. А ще? (Підняття рук угору, виконання коливних рухів)
Дружна. А ще? (Схрещення рук біля серця)
Добра. А  ще? (Витягування рук вперед, стискання пальців у кулаки,
Згинання рук, направлення великих пальців до себе)
А ще? Наша.
Батьківщина наша.

IV. Третя сторінка « Подорож видатними містами України: Петриківка, Опішня, Сорочинський  ярмарок»
                    1.Мотивація конструктивно-художніх умінь.
-А далі подорожувати нам допоможе наш чарівний пензлик, який, як ви вже знаєте, здатний творити різні чудеса. Візьмемо свої пензлики і промовимо чарівні слова:
Раз, два, три, чудеса твори!
-А ось і наші екскурсоводи!
1 екскурсовод: На живописних пагорбах, серед степового простору Дніпропетровщини широко розкинулось село Петриківка. Здавна славиться Петриківка своїми майстрами: ткачихами, пекарями, ковалями. Але головною гордістю села є майстри і майстрині – художники.
Заїжджий чоловік потрапляє у село і дивується, на стінах хат квіти квітують, півні співають, сонечко будять та ягідки клюють.
2 екскурсовод: Заходить гість у хату, а там: на печі соняшник, як ясне сонечко світить. А на посуд любо-дорого глянути. З нього не їсти, – тільки б любуватися.
1 екскурсовод: Тут і дерев’яні блюда квітами проросли, дерев’яні ложки травою та ягідками позвивалися.
2 екскурсовод  Далі потрапляємо в живописні місця Полтавщини, в селище  Опішня. Здавна славилася Опішня своїм мальованим глиняним посудом. Ось де чудові майстри-гончарі працюють! Що вони тільки не роблять!
1 екскурсовод:  Тут і горщики, і декоративні вази, полумиски і блюда, куманці і баранці, макітри, дитячі іграшки, свищики.
2 екскурсовод:  Колір візерунків – світло-жовтий, виконаний на червоно-коричневому, білому або зеленому тлі. Все виблискує червоними та зеленими кольорами.
             2. Формування конструктивно-художніх умінь.
o   Підготовча робота.
– Діти, а з чого виготовляють посуд в Опішні?(з глини)
– А чи знаєте ви, що вироби з глини мають важливе значення для людини?
Усе життя українця супроводжує глина: хата – з глини, посуд – теж з глини.
Глиняний посуд має цілющі якості. Які? (повідомлення дітей)
1.     Молоко, яке скисло в склянці під дією світла втрачає деякі вітаміни, а те, що скисло у глиняному горщику – ні.
2.     А ще в глиняному горщику вода довго зберігається прохолодною.

-А зараз відгадайте загадку:
Глина в кого ожива?
Творить з неї хто дива?
В кого посуд, ніби жар?
Ну, звичайно ж,  це – …..( гончар)
-А ви б хотіли  зустрітися з майстром – гончариком?
– Покличемо майстра – гончара.
– Гончарику, гончарику, іди, іди до нас! (Заходить гончар, хлопчик у фартусі гончара з не пофарбованим глечиком, вітається, читає вірш)
Гончар:             
 Ти робись, робись горщику,
Дам поснідати дощику
Гарячого борщику,
Щоб сіяв як із сита,
На землю, на поле,
На зелене жито.
Діти:   – Ми теж знаємо закличку про горщик та дощик! ( роблять рухи руками)
                      Іди, іди,дощику,
                      Зварим тобі борщику
                      У новому горщику,
                     Тобі каша – мені борщ,
                     Щоб ішов великий дощ.
Гончар:   – Гарну ви знаєте закличку! А малювати вмієте? А то  наліпив я макітерок, куманців, горщиків , тарілок усяких багато, а розмалювати не встиг.
Допоможете мені? (Так!). То повеземо їх тоді разом на Сорочинський ярмарок, що на Полтавщині (роздає трафарети).
-А що таке ярмарок? (місце, де продають і купують різний товар)
-Так, вірно! А ще на ярмарку відбуваються різні сюрпризи! Любите сюрпризи? Ну що ж, в путь?              
-Пані вчителько,нагадайте, будь ласка, як нам треба правильно прикрасити наш посуд!
o   Бесіда.
– Пригадайте, діти, як називається узор із квітів, листя, бутонів? (Рослинний орнамент).
-А орнамент із ліній,смуг, трикутників, крапок? (Геометричний орнамент)
– Як називається узор, який ми вже малювали, прикрашаючи хату, віконце хати? (Узор-бігунець.)
– Що є в основі узору? (Хвиляста лінія.)
– Як розташований узор на куманці? ( По колу, видно одразу увесь.)
– Як на глечику, макітрі? (Видно тільки частину узору, йде смугами, щоб побачити узор, треба повертати глечик.)
– А тепер ми прикрасимо наш посуд. (Орнаменти –зразки вчитель роздає на аркуші паперу.)
3.     Організація практичної роботи.
I майстерня розпис тарілок
II майстерня розпис глечиків
III майстернярозпис куманців
IV майстерня – розпис …
4.Графічна і просторова уява на основі словесного образотворення.
( Сухим пензликом обвести ті елементи, які використовуватиме в роботі)
-А зараз уявіть собі свій орнамент на посуді, візьмемо пензлики і промовимо вірш:
В мене вмілі рученята,
Посуд дуже я люблю,
Розмалюю візерунком,
На ярмарок повезу.

5.Практична робота .
Діти малюють орнаменти на посуді. По закінченню виставляють вироби на «вітрину»
V.Підсумок уроку
– Ось і закінчили ви оздоблення свого посуду.
(Гончарик розглядає роботи дітей, які прикріплені на дошці.)
Гончарик:  – Ну й майстри ж  ви, мої любі діти. Як гарно прикрасили мій посуд. Давайте повеземо його на ярмарок, може хтось купить!
(Прикріплюю напис  «Сорочинський ярмарок».)
Рекламні агенти:       Подивіться, люди добрі!
                                      Якого тут тільки дива-посуду немає!
                                      Тут і глечики, і горщики,
                                      Тут і тикви, і миски,
                                      І тарілочки легкі.
                                      Які вони різні-прерізні:
                                      І великі, і маленькі,
                                      і високі, і низенькі,
                                      І з вушками, і без вушок,
                                      Купуйте, не пошкодуєте!
                                      Хто сміливий, купуй!
Заходять гості – Солоха з чоловіком ( в українському вбранні, на шиї великі в’язки  бубликів).
Солоха:  – Добрий день, люди добрі! Кажуть, що у вашій творчій майстерні є на що подивиться? Може щось знадобиться?
Вчитель:   – Так, шановні добродії, діти розписали посуд, а тепер продають на ярмарку! Ось і ціна є, подивіться!
Солоха:  – Яка ж розмова про гроші, тут же діти хороші! (Шепочуться з чоловіком.)
Чоловік Солохи:  -А може замість грошей вам віддати бублики? Погляньте, які вони духмяні, золотаві та смачні! Згодні?(Так)
Солоха: – Оце вже діло, забираємо куманці та горщики та пішли скоріше,може ще щось гарне знайдемо.
(Виходять з товаром, залишивши бублики.)

Учитель : Людина будує дім , насаджує сад . вишиває , малює , складає пісню . Усе , що протягом поколінь створили люди : храми , дороги , міста й парки, твори мистецтва й архітектури , книжки , - усе це і є культурною спадщиною народу .


V .Створення дерева-мрій України
Рефлексія
-         Давайте помріємо. Мрія завжди красива. Мрія має величезну силу. Бо помножена на тисячу мрій. Мрія – невмируща і непереможна. Пташки на ваших партах ,які ви виготовили своїми руками– то ви,  то ваші дитячі мрії, сильні, чесні і правдиві. Ви повинні були з допомогою батьків написати на звороті пташки свою заповітну мрію. Ми посадимо їх на ось цей могутній дуб і створимо силою наших мрій ще один оберег для нашої Батьківщини.
Діти продовжують речення: « Я мрію, щоб Україна…»

VІ. Підсумок уроку
1.У всьому світі – кожен зна:                                                 
Є Батьківщина лиш одна.                                                                
                 2. І в нас вона одна-єдина -                                                               
                    це наша славна Україна.                                                       
1. Не забувай Шевченка слів                                                           
про  горду славу козаків.                                                       
                2. Не забувай, що ти дитина                                                               
                    землі, що зветься Україна.                                           
1. Звідки ти і хто такий?                                                         
                2. Україна – дім це мій.                                                             
1. І яку ти знаєш мову?                                                           
                2. Українську, чорноброву.                                                      
1. Де живеш, дитино?                                                                       
                2. В тополиній Україні.                                                             
1. Ким ти станеш, як зростеш?                                     
                2. Вибір є у нас без меж.                                                           
1. Але завжди будьмо вірні                                 
нашій матері – Вкраїні.
або
VІ. Підсумок уроку
(пісня)
Неба вам, неба вам ясного.
Сонця вам, сонця золотого.
Злітної, злітної криниці.
Чистої, чистої водиці.
Щастя вам ,щастя і добра
бажаємо на довгії літа.
Щастя вам ,щастя і добра 
Хай Бог дає на довгії літа

2.Радості, радості й любові.
Щирості, щирості у слові.
Хай для вас розквітають квіти.
Люблять вас і шанують
діти.
Щастя вам ,щастя і добра
бажаємо на довгії літа.
Щастя вам ,щастя і добра 

Хай Бог дає на довгії літа

Немає коментарів:

Дописати коментар